lördag 4 februari 2012

Vill inte vara ego!!

Så jag har bestämmt mig för att VARSÅGODA!!!

Detta är till alla er som älskar choklad lika mycket som jag gör.
Även detta fantastiska recept kommer från viktväktarnas otroligt GODA sida!!


Chokladsemlor
 
by Vecka 9 Bild 
NA

Portioner:  25
Förberedelsetid:  25 min
Tillagningstid:  10 min
Svårighetsgrad:  Medel
 
Mmmm... En semla för dig som älskar choklad! Den här semlan blir en rolig överraskning till fikat.

Ingredienser

1 pkt Jäst, 50 g   
100 g Margarin 80%   
100 g Choklad mörk   
2 1/2 dl Lättmjölk 0,5%   
1/2 dl Sirap, vit sirap   
1 msk Vaniljsocker   
 2 st Ägg   
12 dl Vetemjöl, 11-12 dl   
 1 st Ägg   
100 g Margarin 80%   
6 dl Florsocker   
1 dl Kakao   
1 dl Chokladdryck 1,5% färdigköpt, typ Pucko   
2 tsk Vaniljsocker   
3 dl Mellangrädde 27% ovispad   

Instruktioner

  • Smält 100 g margarin och choklad i en kastrull, häll på mjölken och låt det bli fingervarmt 37°. Smula jästen i en bunke, häll chokladblandnigen över. Tillsätt sirap, 1 msk vaniljsocker, ägg och ca 11 dl vetemjöl. Arbeta ihop till en smidig deg. Låt den jäsa övertäckt ca 30 minuter. Ta upp degen på mjölat bakbord och dela den i 25 bitar. Rulla till bullar och lägg på bakpappersklädd plåt. Låt jäsa övertäckt ca 30 minuter. Grädda i ugn 225° 8-10 minuter. Ta ut och låt svalna. Rör 100 g margarin, florsocker, kakao och chokladdryck till en smidig kräm. Vispa grädde och 2 tsk vaniljsocker. Skär av ett lock på bullen, spritsa/bred chokladkräm på bullen och sedan grädden. Lägg på locket och pudra ev på florsocker innan servering.

Låt dem väl smakas!!

//Lindha

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar