fredag 27 januari 2012

Kvällens goda!!


Recept från Viktväktarna's hemsida!


Bakad potatis med skinkfyllning
by Power start 
NA

Portioner:  1
Förberedelsetid:  10 min
Tillagningstid:  10 min
Svårighetsgrad:  Lätt
Bakad potatis i mikron är en enkel lösning på en läcker lunch som mättar länge. Rörorna kan du variera i oändlighet och här är en god röra med skinka.

Ingredienser

1 st Potatis bakad (liten/litet)   
5 skiva(or) Skinka   
1 bit(ar) Lök   
1/2 dl Kvarg lätt 1%   
1/2 msk Majonnäs lätt 32%   
1/2 tsk Salladskrydda   
1 portion(er) Sallad   
1 1/2 dl Gröna ärter   
1 ring(ar) Ananas färsk   

Instruktioner

  • Baka potatisen i mikrovågsugn 8 - 10 min. Skär skinkan i små tärningar, hacka löken fint och rör ihop med kvarg, majonnäs och salladskrydda. Skär ett kryss i potatisen, lägg i sallad, ärter och fyllningen. Dekorera 
  • med ananas.




Marängtårta
by Vecka 20 
NA

Portioner:  10
Förberedelsetid:  10 min
Tillagningstid:  90 min
Svårighetsgrad:  Medel
En sommarklassiker som passar på de allra flesta tillställningar! Maräng och färska frukter smakar ljuvligt tillsammans.

Ingredienser

4 st Äggvita   
2 dl Socker   
1 tsk Vaniljsocker   
1 msk Majsstärkelse (redning)   
200 g Kvarg 10%, 1 förp   
1 dl Jordgubbar   
1 1/2 dl Hallon   
1 1/2 dl Björnbär   
1 dl Blåbär   
1 st Lime   
1 dl Röda vinbär   

Instruktioner

  • Vispa äggvitorna till hårt skum. Tillsätt socker, lite i taget under fortsatt vispning. Vispa tills det är tjockt och kompakt. Vänd ner majsstärkelsen. Bred ut smeten i en cirkel ca 20 cm i diam på bakpappersklädd plåt. Bred ut så att det blir lite högre i kanterna. Grädda i ugn 125° ca 1 1/2 timme. Stäng av ugnen och låt kakan svalna i ugnen. Bred på kvarg blandat med mosade jordgubbar och lägg på bär. Garnera med rivet limeskal. Tips! Riv över lite mörk choklad.


Varsågoda!!
Detta är vad jag och min älskling ska mumsa på ikväll!
Barnen dissar detta goda och väljer pizza istället så nu gäller det verkligen att det är mumsfillibabba annars kan ju risken vara att barnens pizza ryker in i fel mun!!

// Lindha


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar